سوال:
"از آنجا که مشکلاتی در بارداری ما رخ داده قرار است با گرفتن اسپرم از یک فرد غریبه و تلقیح آن با تخمک یک خانم در آزمایشگاه جنین را در رحم همسر من قرار دهند
آیا از نظر جنابعالی این کار جایز است و بچه پس از تولد به چه فردی ملحق می شود؟ همچنین حکم اجرتی که برای اسپرم می دهم را بفرمایید؟
آیا این کار زنا محسوب می شود ؟ "
جواب:
تلقیح نطفه اجنبی و اجنبیه در رحم و خارج رحم جایز نیست.
فرزند متعلق به صاحب اسپرم و تخمک است و دادن اجرت توجیه شرعی ندارد.
و زنا محسوب نمیشود."
سوال:
با توجه به مشکلات برخی خانواده ها در صورت عدم بچه دار شدن و پیشرفت علم آیا از نظر جنابعالی اهدای اسپرم و یا اخذ اجرت برای اسپرم اشکال دارد؟
جواب:
تلقیح اسپرم اجنبی جایز نیست و اخذ اجرت در برابر آن حرام است
سوال:
در صورت اخذ اسپرم از فرد دیگر آیا ارثی به جنین اهدا شده به زوجین تعلق می گیرد؟
جواب:
پدر و مادر جنین صاحبان اسپرم و تخمک هستند و از مرد و زنی که آنها را پرورش دادهاند ارث نمیبرند
سوال:
آیا اجاره رحم موجب محرمیت می شود؟ در صورت محرمیت، فرزند با چه کسانی محرم می شود؟
جواب:
پدر و مادر طفل، صاحبان اسپرم و تخمکاند و نسبت به صاحب رحم رعایت احتیاط در محرمیت و ازدواج بشود.
سوال:
"آیا کشت نطفه جایز است بدین معنی که تخمک زن ونطفه شوهرش را در بیرون رحم تلقیح کرده و آنگاه دوباره در داخل رحم زن قرار می دهند ؟
آیا این فرزند شرعی است و مانند بقیه فرزندان است؟"
جواب:
کشت نطفه به نحوی که ذکر کردهاید اگر مستلزم حرام دیگری از قبیل لمس نامحرم و یا نظر حرام نباشد اشکال ندارد.
فرزند هم ملحق به پدر و مادر است."
سوال:
پیوند رحم جراحی نوآورانه و پیچیده برای درمان ناباروری رحمی زنانی که به عللی چون اختلال ژنتیکی از بدو تولد یا فاقد رحم هستند یا به علت سندروم راکی تانسکی دچار رحم غیر عملکردی شده اند یا اینکه بعدها به علت ابتلا به امراض مجبور به برداشت رحم شده اند
گرچه پیوند رحم با خطراتی همراه است اما چون برای درمان ناباروری رحمی زنان فاقد رحم ابداع گردیده است و بوسیله آن این نوع ناباروری، درمان می شود و این نوع زنان دوباره دارای رحم می شوند و قابلیت باروری و بعضی از ویژگی های زنانه را پیدا کرده اند.
نظر حضرتعالی در مورد این تکنیک با اوصاف بیان شده چیست؟
جواب:
پیوند رحم بخودی خود اشکال ندارد امّا ارتکاب مقدمات حرام (از قبیل لمس و نظر غیر همسر به عورت) فقها در جائی که صدق معالجه کند یا ضرورت قطعیّه باشد معفوّ است و در غیر مورد معالجه و ضرورت حرام است.
سوال:
"پیوند رحم جراحی نوآورانه و پیچیده برای درمان ناباروری رحمی زنانی که به عللی چون اختلال ژنتیکی از بدو تولد یا فاقد رحم هستند یا به علت سندروم راکی تانسکی دچار رحم غیر عملکردی شده اند یا اینکه بعدها به علت ابتلا به امراض مجبور به برداشت رحم شده اند
گرچه پیوند رحم با خطراتی همراه است اما چون برای درمان ناباروری رحمی زنان فاقد رحم ابداع گردیده است و بوسیله آن این نوع ناباروری، درمان می شود و این نوع زنان دوباره دارای رحم می شوند و قابلیت باروری و بعضی از ویژگی های زنانه را پیدا کرده اند.
نظر حضرتعالی در مورد این تکنیک با اوصاف بیان شده چیست؟"
جواب:
پیوند رحم بخودی خود اشکال ندارد امّا ارتکاب مقدمات حرام (از قبیل لمس و نظر غیر همسر به عورت) فقط در جائی که صدق معالجه کند بلا اشکال است و در غیر مورد معالجه و ضرورت حرام است.
سوال:
با توجه به اين كه از نظر علمى هر گاه مردى فوت نمايد، تا مدت محدودى مى توان نطفه او را به رحم زن منتقل كرد و وى را باردار نمود; بفرماييد:
الف) انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه چه حكمى دارد؟
ب) احكام مربوط به ولد را از نظر طهارت، ارث و... بيان فرماييد؟
ج) انتقال اين نطفه به رحم اجنبيه چه حكمى دارد؟
جواب:
الف و ب) انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه محل اشکال است و چنانچه فرزندی متولد شود از مرد ارث نمیبرد لکن از مادر ارث میبرد.
ج) جایز نیست.
سوال:
زوجین پس از سقطهای مکرر زوجه و عدم موفقیت در بارداری به مراکز ناباروری مراجعه میکنند و بعد از فریز اسپرم، زوج دچار بیماری میشود و چون احتمال فوت در اثر بیماری میداده به همسرش اذن و وکالت نسبت به انتقال جنین میدهد و تمامی اموال خویش را به زوجه انتقال میدهد و پس از آن فوت میکند و چون وصیت کرده است که پس از فوتش همسرش این انتقال را انجام دهد و به همین جهت همسرش تمایل دارد که به وصیت وی عمل کند. این وصیت صرفاً جهت استمرار نسب میباشد و تأثیری در حقوق مالی وراث ندارد و وجود وکالتنامه و همچنین وجود چند شاهد دلیل بر اجازه زوج به استفاده از اسپرمهای فریز شده پس از فوت میباشد؛ بفرمایید:
۱. در فرض وصیت، تلقیح اسپرم به همسر وی بعد از فوت شوهر چه حکمی دارد و آیا عمل به این وصیت واجب است؟
۲. تلقیح این اسپرم به زن دیگر در فرض وصیت به تلقیح چه حکمی دارد؟
جواب:
ج1) تلقیح اسپرم زوج بعد از فوت او محل اشکال است و عمل به این وصیت واجب نیست.
ج2) تلقیح نطفه اجنبی به اجنبیه جایز نیست.
طراحی و توسعه : پارسیکام