سوال:
نماز مسافر در حرم امام حسین(ع) در چه محدوده مخیر بین قصر و تمام است؟ محدوده حریم اماكن تخییر (مكه، مدینه، كربلا، كوفه) كه مسافر میتواند در آنها نماز را كامل بخواند چهقدر است؟"
جواب:
راجع به حرم مطهر و منور حضرت سید الشهداء امام حسین علیه السلام، آنچه با تتبّع و تامّل در روایات وارده در نظام و جمع بین آنها به نظر میرسد این است که حکم تخییر بین قصر و تمام در نمازهای چهاررکعتی در آن مکان مقدس اختصاص به داخل حرم مقدس دارد. یعنی آن محدودهای که زیر قبّهی سامیهی آن حضرت قرار گرفته و محل اجابت دعاست. و ظاهر آن است که مقصود از حائرهم همان محدوده میباشد و آب که دشمنان اهل بیت علیهم السلام با شدت برای نابود کردن قبر شریف امام حسین علیه السلام به طرف آن مکان مقدس به راه انداخته بودند چون چون به این مکان مقدس رسید به جلو نرفت و حیران ماند و از این رو آن موضع شریف را حائر نامیدند. و راجع به مکه و مدینه، ظاهر به لحاظ ذکر این دو واژه و دو اسم خاص «مکه ، مدینه» تمام شهر مکه و تمام شهر مدینه است نه خصوص مسجد الحرام در مکه و یا مسجد النبی در مدینه به ویژه آنکه در روایت صحیحه علیّ بن مهزیار از امام جواد علیه السلام آمده امام علیه السلام در پاسخ نامه او تعبیر به حرمین فرمودند. و بعد از دو سال دیگر که مهزیار شرفیاب حضور آن حضرت گردید پرسید که مقصودتان از حرمین (دو حرم ) چه بود؟ فرمودند: مکه و مدینه بر اساس این روایت اخباری که حاوی لفظ حرمین است را تفسیر میکند که مقصود، شهر مکه و مدینه است و از اینرو عرض میکنیم که حکم تخییر در کل این دو شهر جاری است و اما کوفه گرچه در بعضی از اخبار مقام، در آن تعبیر به «حرم» شده و نیز گاهی به عنوان «کوفه» از آن یاد شده و زمانی به عنوان مسجد کوفه آمده و حرم امیر المؤمنین به مسجد کوفه تفسیر شده و معلوم میشود که «کوفه» هم مقصود همان مسجد کوفه است نه تمام شهر.
طراحی و توسعه : پارسیکام