پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی کریمی جهرمی

سوال:

من چهار سال ماه رمضان به دلیل شیردهی به سه فرزندم نتوانستم روزه خود را بگیرم. حالا حکمش چیست؟

جواب:

قضای روزه چهار ماه رمضان بر شما لازم است و در صورتی که روزه نگرفتن‌تان در آن ایام به خاطر این بوده که روزه موجب ضرر برای فرزند بوده، برای هر روز یک مُد (750 گرم) طعام به فقیر داده شود.

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان
زنى كه به نوزادش شير مى‌دهد درحالی‌که روزه براى او ضرر دارد، اگر روزه نگيرد بعدا ً كفاره دارد يا نه؟
آيا بايد قضاي روزه‎هايي را كه در ماه رمضان به‌علّت مسافرت يا بيماري نگرفته‎ام، فوري بگيرم؟
آيا رؤيت هلال با استفاده از ابزارهای نجومي (دوربين، تلسكوپ و ...) اعتبار شرعي دارد؟
محيط كاري اينجانب طوري است كه ذرّات گردوغبار در فضاي كارگاه پراكنده مي‌باشد و دوري از اين محيط، ممكن نيست. در ضمن حتي‌ال...
كفاره‎هايي را كه در سال‎هاي گذشته برعهده من آمده است، بايد با قيمت گذشته پرداخت كنم يا با قيمت فعلي؟
اگر در ماه رمضان قبل از طلوع فجر، نيت را فراموش كرد، چه كند؟
دلیل وجوب روزه ماه مبارک رمضان چیست؟
از قبل از بلوغ، جُنب میشدم اما نمی‌دانستم که غسل لازم است و روزه گرفتم، روزۀ بنده صحیح است؟
حکم سفرهایی که از لوازم و توابع شغل‌اند، چیست؟
آیا استهلال ماه رمضان واجب است؟
اگر روزه‎دار به نامحرم نگاه كند، آيا روزه‎اش باطل ‎می‎شود؟
حكم غرغره كردن براى شخص روزه‌دار چيست؟