پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی کریمی جهرمی

1403-02-17
|
دیدارها

دیدار جمعی از خطبای برجسته کشور

آیت الله العظمی کریمی جهرمی در دیدار جمعی از خطبای برجسته کشور با بیان حدیثی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) قوام، استواری و پایداری دین مبین اسلام را به چهار طبقه نسبت داده و فرمودند: طبق این روایت این افراد عبارتند از علمای ناطق عامل، ثروتمندان سخاوتمند، فقرای آبرومند و جاهلان متواضع که در بیان امام علیه السلام اولین گروه عالمانی هستند که دو ویژگی سخنرانی خوب و عمل کردن به آن سخنرانی و نصایح را داشته باشند.


معظم له در ادامه، اتصال سخنران به منبع حقیقی دین قرآن و احادیث و نهج البلاغه را با اهمیت دانسته و فرمودند: منبری و خطیب خوب، کسی است که بر بالای منبر او، حقایق دین، حقایق قرآن و حقایق اهل بیت(علیهم السلام) گفته شود اما متأسفانه گاهی برخی سخنرانان بدون مطالعه، مطالبی بر عکس حقایق اهل بیت(ع) می گویند و مقام اهل بیت(علیهم السلام) را نازل جلوه می دهند.

ایشان با اشاره به اهمیت وعظ و خطابه در گسترش مطالب و معارف اهل بیت علیهم السلام، افزودند: در اعصار اخیر به وسیله همین منابر و توسط علما و مبلغین با اخلاص، باوقار و پرمایه احکام و آداب اسلامی و کلام اهل بیت علیهم السلام در سراسر جهان به مردم ابلاغ شد و همواره بزرگان دین با این مقام و منابر، با تواضع و ادب رفتار می کرده‌اند.


آیت الله العظمی کریمی جهرمی در قسمت دیگری از بیانات خود، شناخت مخاطب و بیان مطالب مستند را عنصر اصلی تبلیغ دانسته و بیان داشتند: خطیبی که قرار است برای مردم سخنرانی کند، باید مطلب را به طور کامل خوانده و فهمیده باشد؛ یعنی در معانی و لطایف آموزه‌های دینی دقت کرده باشد، مؤیدات آن را در ذهن داشته باشد، و بعد که یقین کرد این مطلب همان چیزی است که نیاز جامعه و مستمعان خصوصاً نسل جوان است، آن را بیان نماید.

معظم له در ادامه، با اشاره به برخی باید و نبایدهای منبر و خطابه، فرمودند: وعّاظ و خطبا باید در مرحله اول بکوشند که اخلاص در عمل داشته و از همان ابتدای منبر برای رضای خدا حرکت نمایند.


ایشان دومین ویژگی یک منبری و مبلغ دین و سخنران مطلوب جامعه را عامل به علم و گفته های خود بودن دانستند و فرمودند: این خیلی بد است که یک سخنرانی بالای منبر برای مردم از مذمت دروغ بگوید اما خودش هم دروغ بگوید. یا از مذمت آبروی افراد را بردن بگوید و خود بر بالای این جایگاه مقدس آبروی مردم را می برد.

آیت الله العظمی کریمی جهرمی با بیان سومین ویژگی خطبا فرمودند: اگر عالمی ویژگی ناطق بودن یعنی خوش زبان و خوش بیان بودن را داشته باشد، بسیار مطلوب مردم خواهد بود. عالمی با این ویژگی می تواند آموزه های دینی را در اذهان مردم داخل کرده و به افکار و قلوب انسان ها نفوذ کند.


 استاد اخلاق حوزه های علمیه، در بخشی دیگر از توصیه های خود بیان داشتند: مرحوم سیدنا الأستاد آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، از مراجع بزرگی است که همواره به منبر رفتن مقیّد بودند و تأکید می کردند که در منبر، مستند سخن بگویید و حتی خود ایشان، روی منبر، کتاب همراه داشتند و روایات و حکایات را از منابع و مصادر می خواندند تا مردم، اطمینان بیشتری پیدا کنند.


آیت الله العظمی کریمی جهرمی، واعظ و خطیب بودن را توفیقی الهی دانسته و فرمودند: متأسفانه امروز افکاری در حوزه وجود دارد که منبر رفتن و سخنرانی را خلاف شأن و جایگاه علمی افراد می دانند؛ با اینکه مراجع بزرگ ما افرادی بوده اند که در مواقع مختلف برای مردم به سخنرانی و خطابه می پرداختند. البته هر فرد نیز لایق این جایگاه نیست و باید افرادی که از سطح علمی بالا و آشنایی کامل با احادیث اهل بیت علیهم السلام دارند وارد این حیطه گردند.

معظم له در پایان سخنان خود، ضمن تجمید از تألیف کتاب «شرح حال خطبای نامی ایران» افزودند: همان گونه که مقام خطبا بالاست، مقام کسانی که این بزرگان را نیز ترویج می کنند بالاست. ما باید از ارواح خطبا و مبلغان دین و شریعت، استمداد کنیم؛ چرا که آن بزرگواران، خدمات زیادی به اسلام کرده اند.

در ابتدای این دیدار، آیت الله نظری منفرد از خطبای برجسته ی کشور در سخنان کوتاهی به بیان دغدغه های خود پیرامون لزوم توجه به جایگاه منبر و خطابه در سطح کشور پرداخت و بر تشکیل مجمعی برای تشخیص و معرفی خطبای لایق این جایگاه زیر نظر مراجع تقلید تاکید کرد.

در پایان این دیدار، از کتاب شرح حال خطبای نامی ایران توسط معظم له و برخی از اساتید حاضر در جلسه رونمایی شد .


گزارش تصویری