سوال:
اگر مردی بازنی که در عده طلاق رجعی است رابطه داشته ولی دخول انجام نشده میتواند بعد از عده با آن زن ازدواج کند؟
جواب:
مجرد رابطه با مطلقه رجعیه در صورت عدم نزدیکی و آمیزش موجب حرمت نکاح نمی باشد.
هر چند ارتباط با نامحرم از معاصی و در مواردی از گناهان کبیره است.
سوال:
محضر آیت الله العظمی کریمی جهرمی
حکم ازدواج با زنان اهلسنت که طبق مذهب خودشان طلاق گرفتهاند، چیست؟
جواب:
اشکال ندارد خصوصاً در موردی که زوج امامی و زوجه غیر امامی باشد.
سوال:
آیا ازدواج موقت با خانمی که شوهرش حدود پنج سال است او را ترک کرده و در خارج از کشور به سر می برد، جایز است؟
جواب:
جائز نیست و نمیتواند ازدواج کند مگر اینکه مراجعه به حاکم شرعی کند و حاکم حکم مخصوص را اجراء نماید.
سوال:
آیا جاری نمودن صیغه نکاح موقت بر زن یا مردی که از ماهیت و احکام متعه آگاه نیست،جایز است؟
جواب:
جائز نیست و زمینه مساعدی برای اجرای عقد باطل میباشد. مثل اینکه ندانند صیغه عقد را چگونه بخوانند یا ندانند که قصد انشاء لازم است و امثال اینها.
سوال:
آیا زنی که در ازدواجهای مکرر، عده را رعایت نمیکند، حکم زانیه را دارد! و ازدواج با وی جایز است؟
جواب:
اگر در عده باشد ازدواج با او حرام و باطل است.
سوال:
حضور آیت الله کریمی جهرمی
چرا با وجود تصریح قرآن بر حلیت ازدواج با اهل کتاب، برخی از فقهای شیعه، قول به حرمت ازدواج دائم با ایشان را دادهاند؟ نظر حضرتعالی پیرامون ازدواج با اهل کتاب چیست؟
جواب:
علت آن یکی تعدد ادلّه شرعیه از کتاب الله و سنت یعنی در روایات اهل بیت و دیگر اختلاف فهم و استفاده از ادله در مقام اجتهاد و استنباط احکام و نیز وجود عام و خاص و مطلق و مقیِّد و مجمل و مبین و امثال اینها در قرآن و در روایات و شرح هریک از این امور موکول به بحث فراوان است.
و اما نظر این بنده در مسئله این است که نکاح انقطاعی با زنان اهل کتاب جائز است و اما نکاح دائم آنها در شرایطی که ازدواج با زنان مسلمان میسر باشد به احتیاط واجب ترک آن است.
سوال:
آیا با شرط عدم دخول در عقد موقت، دخول در مقعد جایز است؟ در صورت دخول، آیا نگه داری عدّه واجب است؟
جواب:
اگر زن به این موضوع رضایت داشته باشد، اشکال ندارد و اگر این عمل انجام شد نگهداری عده لازم است.
سوال:
آیا اجازه پدر برای ازدواج موقت که بعد از آن قصد ازدواج دائم را دارند، لازم است؟
جواب:
آری اجازه ولی دختر در ازدواج او به احتیاط واجب لازم است و فرقی بین عقد دائم یا منقطع نمیباشد.
سوال:
آیا صیغهی عقد ازدواج موقت، حتما باید به زبان عربی خوانده شود؟
جواب:
اگر اجرای عقد به عربی برای خود انسان میسر باشد، یا برای وکیل زوجه و زوج به سهولت ممکن باشد نمیتوان با زبان و لغت دیگر اجرا کرد ولی اگر در شرایطی قرار دارند که اصلاً امکان اجرای عقد به زبان عربی نیست؛ در آنجا میتوانند به فارسی یا لغت دیگر بخوانند به شرط اینکه مراعات عنوان موجِب و قابل را کرده و احکام لازم عقد را در نظر بگیرند و عبارت فارسی با عبارت عربی کاملاً وفق دهند.
سوال:
اگر ندانیم زن در ارتباطهای قبلیاش عقد خوانده یا خیر، آیا میتوان بدون رعایت عده با او ازدواج موقت کرد؟
جواب:
اگر زن ادعا میکند مثلاً شوهر ندارد و یا اینکه در عده نیست گفتار او مسموع است و میتوان به گفتار او اعتماد کرد و اجرای عقد نکاح نمود مگر اینکه علم بر خلاف آن باشد یا انچنان باشد که متهمه است و دروغ و پشت هم اندازی و خلاف گویی برای او عادی باشد.
طراحی و توسعه : پارسیکام